tirsdag 27. mars 2018

Det "perfekte" plantebordet



Jeg har hatt drivhus i flere år, men aldri vært fornøyd med de plantebordene jeg har hatt. Enten har jeg bare brukt et "vanlig bord", eller et av disse spinkle og små bordene man får kjøpt. Siden jeg sår veldig mange sorter, med påfølgende behov for å fylle hundrevis av potter med jord når disse skal prikles, blir det altfor dårlig plass til både jord og potter.

Da vi satte opp drivhuset på hytta for et par år siden bestemte jeg meg derfor for å lage mitt eget plantebord. Jeg hadde som mål å bruke materialer vi allerede hadde så langt det lot seg gjøre.

Jeg startet derfor opp med å lage en skisse over hvordan jeg ønsket at bordet skulle være.


Etter en tur i uthuset fant jeg nesten alt jeg trengte for å få laget plantebordet

  • Et overskap som ble til overs da vi renoverte kjøkkenet
  • Noen meter med 2"x 2"
  • Gamle panelbord
  • Armeringsnetting
  • Rester av grå beis

Så da var det bare å gå i gang! Jeg er vel ikke akkurat noen snekker, men med bittelitt hjelp fra mannen kan jeg stolt si at jeg faktisk har snekret mitt eget plantebord.


Jeg er spesielt fornøyd med at jeg slipper å ha et sånt "jordtrau" i plast oppå benken. I stedet skar jeg ut et hull i toppen av bordet som jeg har puttet en Ikea Trofast plastboks i. Boksen har lokk slik at jorda ikke tørker ut for fort.

For å gjøre plantebordet helt ferdig trengte jeg bare å kjøpe følgende

  • 1 liter med svart beis
  • 1 IKEA Trofast plastboks med lokk
  • 2 IKEA Fintorp stenger med kroker (inkl. bestikkurv og oppvaskstativ)
  • Blekkplate på toppen av plantebordet

Jeg er veldig fornøyd med egendesignet/snekret plantebord, nå håper jeg bare at det har overlevd all snøen som har begravd det etter at drivhuset måtte gi etter for snøtyngden i vinter.

1 kommentar:

  1. Så fint bord! Jeg vil snekre et sjøl denne våren, og er på rundtur på nettet for å få ideer. Hvordan fikk du lagt blikk på benkeplata? Leverte du den til en blikkenslager, eller? Hvor mye måtte du betale?

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...